Kultur & Nöje.

2021-09-23 18:18
  • Oskar Thunberg ger instruktioner till delar av ensemblen i ”Sex roller söker en författare”. Bild: Christian Egefur
    Oskar Thunberg ger instruktioner till delar av ensemblen i ”Sex roller söker en författare”.
  • Backa teater på Hisingen i Göteborg har spelat en del föreställningar för enskilda skolklasser som bussats dit och hem under pandemin. Men nu öppnar man upp ”på riktigt” igen med första premiären på fredag.  Bild: Christian Egefur
    Backa teater på Hisingen i Göteborg har spelat en del föreställningar för enskilda skolklasser som bussats dit och hem under pandemin. Men nu öppnar man upp ”på riktigt” igen med första premiären på fredag.
  • Repetition av ”Sex roller söker en författare”. Bild: Christian Egefur
    Repetition av ”Sex roller söker en författare”.
  • Lars Melin är ny konstnärlig ledare för Backa teater. Bild: Christian Egefur
    Lars Melin är ny konstnärlig ledare för Backa teater.
  • Oskar Thunberg (tv) regisserar ”Sex roller söker en författare” och är till vardags skådespelare, regissör och konstnärlig ledare för scenkonstkompaniet Lumor i Stockholm. Bild: Christian Egefur
    Oskar Thunberg (tv) regisserar ”Sex roller söker en författare” och är till vardags skådespelare, regissör och konstnärlig ledare för scenkonstkompaniet Lumor i Stockholm.
Puffetikett
Dagens ETC

Mer fantasi när Backa teater öppnar på nytt

Backa teater i Göteborg öppnar igen med en pjäs om oskrivna roller som vill bli spel­ade. ”Sex roller söker en författare” bygger en bro mellan nya och gamla tankar i teater­huset, där Lars Melin tagit över efter Mattias Andersson som konstnärlig ledare.     

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

Det är febril aktivitet inne på Backa teater på Hisingen i Göteborg några dagar innan nyöppnandet. Det är repetition av ”Sex roller söker en författare” och samtidigt är stycket som repeteras en scen där den fiktiva teatern i pjäsen repeterar. Det är svårt för en utomstående att helt utröna vad som är vad. Allt blir oerhört meta, men när regissör Oskar Thunberg ropar ut att ”dörren måste stängas där, när ni går ut” så förstår man att i alla fall den delen inte var del av skådespelet.

En klassiker

”Sex roller söker en författare” skrevs 1921 av den italienske författaren och nobelpristagaren Luigi Pirandello och blev snabbt en banbrytande klassiker. Den ställer frågor just kring vad som är verkligt och vad som är fiktion. Oskar Thunberg menar att det är en högaktuell pjäs även i dag.

– Den här pjäsen var väldigt avantgarde och banbrytande när den kom – både formmässigt och innehållsmässigt. Det handlar mycket om masker och en slags verklighetsupplösning. På sätt och vis är den väldigt postmodern, fast den är skriven i en tid långt före man började tänka i de termerna. Det som då gjorde den så banbrytande är sådant som i dag är väldigt vardagligt. Tankar om identiteten som upplöst, jaget som en roll och verkligheten som skiktad. Vår sociala veklighet i dag är i stor utsträckning just det. Men vi vet om att de är konstruktioner. Då var sådana tankar revolutionerande, berättar Oskar Thunberg när han gett ensemble och personal eftermiddagspaus och rummet töms på människor.

– Det andra som fick mig att vilja sätta upp den är att det är så kul att göra en pjäs som tar upp sådana teman utan att vara fragmentarisk eller uppbruten. Den är gammeldags på det sättet att den är sammanhållen. Rummets och tidens enhet, en stor ensemble som är samlad och inne på scenen hela tiden. Det är inte uppbrutet i många småscener eller konstiga små kollage. Det är klassiskt berättande.

Ledande scen

Backa teater startades 1978 och anses i dag som en av Europas absolut ledande scener för barn och unga. De flesta gästande regissörer säger ungefär samma sak; att de vill hit för att här får man tänja och pröva på gräns­erna. I hela 14 år var Mattias ­Andersson konstnärlig ledare här, innan han gick vidare till att bli chef på Dramaten 2020 och Lars Melin tog över kaptens­mössan. Men på grund av pandemi och restriktioner så är det först nu som Lars Melin får sätta sin egen prägel.

– Jag försökte vara närvarande även vid repetitionerna precis när jag började. Men jag hade kvar ett eget regiuppdrag på Regionteatern Väst då och dessutom detta med restriktion­er … När man vill bygga upp en vi-känsla, närhet och grupp­teater som jag är så mån om att Backa ska vara, så är det jävligt svårt över skärm. Men nu är jag varje dag på jobbet, och det är enormt skönt att vara fullt fokuserad, berättar Lars Melin.

Hela teatern har under nedstängningen i stället varit inne i en i stenhård repetitionsfas. Efter ”Sex roller söker en författare” så står ”Färgen från yttre rymden” på tur, med urpremiär den 15 oktober. Den är regisserad av Lars Melin själv men det ingår i hans roll att även sy ihop resten av spelåret och plocka in de ­regissörer och pjäser han vill ha.

– Ja, men så är det, och det börjar ju nu med Sex roller. Senare kommer Malin Axelsson och gör en stor grej med i början av nästa år.

När Dagens ETC träffade Lars Melin förra sommaren, när det blivit klart att han skulle ta över, så berättade han att han haft en del grubblerier innan han tackade ja. Han kallar själv Mattias Andersson för en av de största dramatiker landet har, så först tänkte han att det var ett omöjligt uppdrag att ta vid. Men sedan landade han ändå i att ha tillit till sin egen konstnärliga förmåga och tro på vilken riktning han själv vill styra skutan.

– När jag väl bestämde mig så var jag färdig med alla varianter i hjärnan. Då var jag bara redo, lugn, trygg och fylld av energi och lust. Och det är det enda som präglar mig nu. Jag tycker om utmaningar och det har nog styrt mig i hela mitt yrkesliv.

Han vill arbeta mer mot vad han kallar de stora historierna.

– Framför allt vill jag skapa den här gruppteatern och ha täta samtal med hela ensemblen och hela huset och gemensamt fatta beslut. Men jag känner att både jag och ensemblen har en längtan till fiktionen, och att gå från det dokumentära. Jag tror att i fiktionen så kan verkligheten bli än mer synlig på teatern.

Baserat på intervjuer

Där knyter på sätt och vis Oskar Thunbergs ”Sex roller söker en författare” ihop nya och gamla tankar på Backa. Mattias Anderssons koncept var, och är, oftast det dokumentära. Han baserar gärna manusmaterialet på intervjuer, forskningsmaterial och självbiografiska bidrag från allmänheten. Sex roller bär drag av både det dokumentära och det fiktiva.

– Det finns ju vissa berörings­punkter med det Mattias gör, då det på sätt och vis är ett dokumentärt projekt de håller på med i den här pjäsen. Men det är ju en så speciell och konstig knorr på det. Lasse vill ju göra mer stora berättelser, mer fantasi. Och det här är ju en konstig mix av det där, säger Oskar Thunberg.

Sex roller söker en författare

En vanlig dag på teatern, när plötsligt kliver sex roller från en oskriven pjäs kliver in i rummet och vill få sin historia spelad.

Skriven av Luigi Pirandello 1921

Regi: Oskar Thunberg

Premiär: 24 september